Mobiliteit

Een goede bereikbaarheid is een basisvoorwaarde voor een Nederland van krachtige regio’s. Regionale bereikbaarheid is niet alleen essentieel voor een bloeiende economie, maar brengt mensen ook letterlijk in beweging en in verbinding met elkaar. 

De behoefte aan mobiliteit blijft groeien met verkeersophopingen en andere bereikbaarheidsproblemen tot gevolg. Deze groei in mobiliteit heeft ook een steeds grotere impact op de leefomgeving, veiligheid en het klimaat. 

De provincie speelt binnen het dossier mobiliteit een bijzondere rol. Veel mobiliteitsvraagstukken doen zich voor op het regionale of provinciale niveau. Hier heeft de provincie een unieke positie om die vraagstukken aan te pakken.

Reizigers moeten zich nu en in de toekomst makkelijk, snel, veilig, betaalbaar en zo duurzaam mogelijk kunnen verplaatsen binnen en tussen regio’s. Provincies werken daarom samen met Rijk, gemeenten en vervoerders aan mobiliteitsbeleid dat reizigers zekerheid en voorspelbaarheid biedt en het mobiliteitssysteem duurzaam en toekomstbestendig maakt. Provincies voeren dit beleid in veel gevallen ook zelf uit. 

Zo is de provincie opdrachtgever (concessieverlener) van het openbaar vervoer (OV), zorgt zij voor de aanleg en het onderhoud van provinciale (vaar)wegen en zet zij haar ruimtelijk-economische instrumenten in om mobiliteit te verminderen of te verbeteren, bijvoorbeeld door te bepalen waar bedrijventerreinen komen ten opzichte van woongebieden. 

Samenwerking focust zich op een vijftal dossiers 
Het IPO behartigt de gemeenschappelijke belangen van de provincies en onderhandelt namens de 12 provincies met het Rijk, de gemeenten, vervoerregio’s en maatschappelijke partners. Het doel van het IPO is om provincies in staat te stellen betaalbare, veilige en duurzame bereikbaarheid van regio’s te garanderen. Daarvoor zet IPO zich in op de volgende dossiers: 
 

Wat provincies doen op het gebied van regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer ziet u in onderstaande animatie:

 
Bestuurlijke adviescommissie
De gezamenlijke koers op het mobiliteitsdossier wordt bepaald in de Bestuurlijke Adviescommissie Mobiliteit onder voorzitterschap van het Fleur Gräper (portefeuillehouder Mobiliteit binnen IPO-bestuur).
De bestuurlijke adviescommissie wordt gevormd door de “vakgedeputeerden” uit de provincies. 
 
 
‘De belangrijkste uitdaging op het gebied van mobiliteit is het verbinden van de verschillende vormen van mobiliteit: fiets, auto, bus en voet. Het zal meer nog dan nu in de toekomst gaan om de mix. Dat betekent dat je sowieso moet samenwerken.’Fleur Gräper- Van Koolwijk, gedeputeerde Groningen, voorzitter IPO Adviescommissie Mobiliteit

Gerelateerde berichten

Duurzame mobiliteit in Groningen: van waterstofbus tot geprinte brug

01 juni 2018 -   Regionale overheden die hun verkeer en vervoer willen verduurzamen, kunnen veel met de concessies voor openbaar vervoer. Dit blijkt bijvoorbeeld in de provincie Groningen. Vanaf 2020 zal al het busvervoer in en rond de stad Groningen elektrisch zijn. Voor de regionale lijnen zet de provincie in op waterstofbussen. Daarnaast start de provincie een test met een waterstoftrein, vertelde IPO-bestuurslid Fleur Gräper-van Koolwijk, gedeputeerde in de provincie Groningen, op het Festival Duurzame Mobiliteit dat op 31 mei gehouden werd.    
Lees meer

Fiets prominent op de Kameragenda

26 april 2018 - Op 19 en 24 april vond in de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het AO Duurzaam vervoer plaats. In de aanloop naar dit AO hebben IPO en VNG aandacht gevraagd voor de positie van de fiets in het mobiliteitsbeleid. Ook hebben IPO en VNG een bijdrage geleverd aan de organisatie van de succesvolle Tour de Force-bijeenkomst voor Kamerleden op 11 april jl.
Lees meer

Extra financiële impuls Rijk ‘versneller’ voor verbetering verkeersveiligheid provinciale wegen

24 april 2018 - Verkeersveiligheid is een belangrijk thema voor provincies. Sinds 2015 daalt het aantal verkeersslachtoffers niet meer. Daarom zijn de provincies zeer verheugd met het initiatief van de minister om 50 miljoen te investeren in een verkeersveilige inrichting van de Rijks- en provinciale N-wegen. 25 miljoen gaat naar Rijkswegen en 25 miljoen gaat naar provinciale N-wegen. Bermongevallen zijn over het algemeen enkelvoudige verkeersongevallen en vormen ongeveer 50% van de ongevallen met gemotoriseerd verkeer. De extra financiële impuls van het Rijk kan dus helpen om de verkeersveiligheid van provinciale wegen te vergroten.
Lees meer