Mobiliteit

Een goede bereikbaarheid is een basisvoorwaarde voor een Nederland van krachtige regio’s. Regionale bereikbaarheid is niet alleen essentieel voor een bloeiende economie, maar brengt mensen ook letterlijk in beweging en in verbinding met elkaar. 

De behoefte aan mobiliteit blijft groeien met verkeersophopingen en andere bereikbaarheidsproblemen tot gevolg. Deze groei in mobiliteit heeft ook een steeds grotere impact op de leefomgeving, veiligheid en het klimaat. 

De provincie speelt binnen het dossier mobiliteit een bijzondere rol. Veel mobiliteitsvraagstukken doen zich voor op het regionale of provinciale niveau. Hier heeft de provincie een unieke positie om die vraagstukken aan te pakken.

Reizigers moeten zich nu en in de toekomst makkelijk, snel, veilig, betaalbaar en zo duurzaam mogelijk kunnen verplaatsen binnen en tussen regio’s. Provincies werken daarom samen met Rijk, gemeenten en vervoerders aan mobiliteitsbeleid dat reizigers zekerheid en voorspelbaarheid biedt en het mobiliteitssysteem duurzaam en toekomstbestendig maakt. Provincies voeren dit beleid in veel gevallen ook zelf uit. 

Zo is de provincie opdrachtgever (concessieverlener) van het openbaar vervoer (OV), zorgt zij voor de aanleg en het onderhoud van provinciale (vaar)wegen en zet zij haar ruimtelijk-economische instrumenten in om mobiliteit te verminderen of te verbeteren, bijvoorbeeld door te bepalen waar bedrijventerreinen komen ten opzichte van woongebieden. 

Samenwerking focust zich op een vijftal dossiers 
Het IPO behartigt de gemeenschappelijke belangen van de provincies en onderhandelt namens de 12 provincies met het Rijk, de gemeenten, vervoerregio’s en maatschappelijke partners. Het doel van het IPO is om provincies in staat te stellen betaalbare, veilige en duurzame bereikbaarheid van regio’s te garanderen. Daarvoor zet IPO zich in op de volgende dossiers: 
 

Wat provincies doen op het gebied van regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer ziet u in onderstaande animatie:

 
Bestuurlijke adviescommissie
De gezamenlijke koers op het mobiliteitsdossier wordt bepaald in de Bestuurlijke Adviescommissie Mobiliteit onder voorzitterschap van het Fleur Gräper (portefeuillehouder Mobiliteit binnen IPO-bestuur).
De bestuurlijke adviescommissie wordt gevormd door de “vakgedeputeerden” uit de provincies. 
 
 
‘De belangrijkste uitdaging op het gebied van mobiliteit is het verbinden van de verschillende vormen van mobiliteit: fiets, auto, bus en voet. Het zal meer nog dan nu in de toekomst gaan om de mix. Dat betekent dat je sowieso moet samenwerken.’Fleur Gräper- Van Koolwijk, gedeputeerde Groningen, voorzitter IPO Adviescommissie Mobiliteit

Gerelateerde berichten

Tweede Kamer in gesprek met Ed Nijpels over Klimaatakkoord

13 april 2018 - Op 11 april was in de Tweede Kamer een technische briefing over het Klimaatakkoord. Ed Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad, gaf een uitgebreide toelichting over het proces, de organisatie en de voortgang.
Lees meer

De fiets biedt een kans voor verduurzaming van mobiliteit

12 april 2018 - Afgelopen woensdag 11 april vond in Nieuwspoort een bijeenkomst plaats waarbij afgevaardigden van zes politieke partijen door deskundigen vanuit de Tour de Force geïnformeerd zijn over de kansen en mogelijkheden van de fiets. Namens het IPO was gedeputeerde Henk Brink (Drenthe) aanwezig. Komende week is er ook aandacht voor de fiets in de Tweede Kamer, in het kader van de verduurzaming van de mobiliteit.
Lees meer

Duurzame mobiliteit: Wat bepaalt het succes?

26 maart 2018 - Waarom is mobiliteit zo’n complex vraagstuk? ‘Een reis van A naar B kan uit een keten van verschillende vervoersmiddelen bestaan. Om deze keten optimaal te organiseren en te verduurzamen zijn vele partijen uit deze schakel nodig: de drie overheidslagen, marktpartijen en reizigers. We hebben elkaar nodig en daarom is de Mobiliteitstafel van het Klimaatakkoord een prachtige kans,’ aldus Fleur Gräper-Van Koolwijk (Groningen), portefeuillehouder Duurzame mobiliteit. 
Lees meer