Mobiliteit

Een goede bereikbaarheid is een basisvoorwaarde voor een Nederland van krachtige regio’s. Regionale bereikbaarheid is niet alleen essentieel voor een bloeiende economie, maar brengt mensen ook letterlijk in beweging en in verbinding met elkaar. 

De behoefte aan mobiliteit blijft groeien met verkeersophopingen en andere bereikbaarheidsproblemen tot gevolg. Deze groei in mobiliteit heeft ook een steeds grotere impact op de leefomgeving, veiligheid en het klimaat. 

De provincie speelt binnen het dossier mobiliteit een bijzondere rol. Veel mobiliteitsvraagstukken doen zich voor op het regionale of provinciale niveau. Hier heeft de provincie een unieke positie om die vraagstukken aan te pakken.

Reizigers moeten zich nu en in de toekomst makkelijk, snel, veilig, betaalbaar en zo duurzaam mogelijk kunnen verplaatsen binnen en tussen regio’s. Provincies werken daarom samen met Rijk, gemeenten en vervoerders aan mobiliteitsbeleid dat reizigers zekerheid en voorspelbaarheid biedt en het mobiliteitssysteem duurzaam en toekomstbestendig maakt. Provincies voeren dit beleid in veel gevallen ook zelf uit. 

Zo is de provincie opdrachtgever (concessieverlener) van het openbaar vervoer (OV), zorgt zij voor de aanleg en het onderhoud van provinciale (vaar)wegen en zet zij haar ruimtelijk-economische instrumenten in om mobiliteit te verminderen of te verbeteren, bijvoorbeeld door te bepalen waar bedrijventerreinen komen ten opzichte van woongebieden. 

Samenwerking focust zich op een vijftal dossiers 
Het IPO behartigt de gemeenschappelijke belangen van de provincies en onderhandelt namens de 12 provincies met het Rijk, de gemeenten, vervoerregio’s en maatschappelijke partners. Het doel van het IPO is om provincies in staat te stellen betaalbare, veilige en duurzame bereikbaarheid van regio’s te garanderen. Daarvoor zet IPO zich in op de volgende dossiers: 
 

Wat provincies doen op het gebied van regionale bereikbaarheid en regionaal openbaar vervoer ziet u in onderstaande animatie:

 
Bestuurlijke adviescommissie
De gezamenlijke koers op het mobiliteitsdossier wordt bepaald in de Bestuurlijke Adviescommissie Mobiliteit onder voorzitterschap van het Fleur Gräper (portefeuillehouder Mobiliteit binnen IPO-bestuur).
De bestuurlijke adviescommissie wordt gevormd door de “vakgedeputeerden” uit de provincies. 
 
 
‘De belangrijkste uitdaging op het gebied van mobiliteit is het verbinden van de verschillende vormen van mobiliteit: fiets, auto, bus en voet. Het zal meer nog dan nu in de toekomst gaan om de mix. Dat betekent dat je sowieso moet samenwerken.’Fleur Gräper- Van Koolwijk, gedeputeerde Groningen, voorzitter IPO Adviescommissie Mobiliteit

Gerelateerde berichten

‘At full speed’: de zero emissie bus

22 januari 2018 - Het IPO nam in 2016, samen met het Rijk en vervoerregio’s, het initiatief voor een landelijke transitie naar elektrisch openbaar vervoer. Het werd een succes, mede dankzij de actieve en efficiënte inbreng van alle betrokken partijen. ‘Bij de start had ik niet gedacht dat we na twee jaar al zóver zouden zijn!’. Opgetogen vertelt Maarten Post over de uitvoering van het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus. Vanuit het IPO is hij sinds het begin betrokken, eerst als kwartiermaker en nu als programmamanager. Daarnaast werkt Maarten ook in Brabant aan deze transitie.
Lees meer

Reactie provincies op geplande staking in regionaal OV

02 januari 2018 - Voor aanstaande donderdag is een staking in het regionaal OV aangekondigd als gevolg van een conflict tussen werknemers en vervoerders. Provincies vinden het jammer dat beide partijen er tijdens de onderhandelingen van de afgelopen tijd nog niet uitgekomen zijn en een staking door medewerkers nodig wordt geacht. We dringen er bij de werkgevers en bonden op aan dat ze de komende tijd met elkaar in gesprek blijven en een oplossing vinden voor het ontstane conflict, zodat reizigers niet de dupe worden. Bij deze gesprekken, die hopelijk snel gevoerd worden, zijn de provincies nadrukkelijk geen partij.   
Lees meer

ProMeV Light maakt gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies mogelijk

30 november 2017 - Onderzoeksbureau SWOV heeft in opdracht van de 12 provincies het risicogehalte voor verkeersonveiligheid op provinciale 80 km/u-wegen gescoord. Provincies willen toe naar een methode waar de focus ligt op ongevallen voorkomen in plaats van beheersen. Met de door het SWOV opgeleverde lightversie van ProMeV (Proactief Meten van Verkeersveiligheid) zijn de risico’s op ongevallen op provinciale (80 km/u ) wegen beschikbaar. 
Lees meer