Mobiliteit / Verduurzaming mobiliteit

De provincies vinden het belangrijk dat reizigers zich snel, prettig, gemakkelijk en zo duurzaam mogelijk kunnen verplaatsen. En provincies hebben duidelijke verantwoordelijk- en bevoegdheden om mobiliteit in Nederland te organiseren. Deze positie zetten de provincies in voor een goede regionale bereikbaarheid en een veilig verkeer maar het stelt ze ook in staat een belangrijke bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de samenleving. Want verkeer en vervoer zijn verantwoordelijk voor zo'n 25% van de Nederlandse CO2-uitstoot, die klimaatverandering veroorzaakt.

De provincies hebben een gezamenlijke ambitie op het gebied van verduurzaming en energietransitie die wordt beschreven in het Energieakkoord en de onlangs gepresenteerde Duurzame Investeringsagenda. Deze ambities realiseren de provincies onder andere via de concessieverlening aan het OV, de aanleg van provinciale wegen, het stimuleren van elektrisch rijden en door alle mobiliteitsstromen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen (regie mobiliteitsketen).

Vertrekpunt voor de provincies is het opschalen van maatregelen die nu al genomen worden en bijdragen aan duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld:

  • Stimuleren elektrisch vervoer, o.a. door laadpalen en deelname aan de Green Deal elektrisch rijden
  • Langs alle provinciale wegen LED-verlichting toe te passen
  • Gezamenlijk duurzame energie in te kopen
  • Gezamenlijk eisen te stellen aan de productie en inkoop van asfalt voor provinciale wegen en fietspaden
  • Opschalen van SolaRoad (fietspad dat energie opwekt met zonnepanelen)

Maar er is veel meer nodig én mogelijk. Het IPO voert namens de provincies het overleg met mede-overheden, milieu-organisaties en andere samenwerkingspartners om de randvoorwaarden te creëren die nodig zijn voor de gewenste transitie. Daarnaast stimuleert het IPO de samenwerking tussen de provincies door een gezamenlijke strategie te formuleren. Door gezamenlijk op te trekken met mobiliteitsbeleid kunnen de provincies een grote bijdrage leveren aan de energietransitie.

Zero Emissie Busvervoer
Eén van de resultaten die in die gezamenlijkheid al is bereikt, is het sluiten van het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer Per Bus [link naar het bestand]. Provincies spreken hiermee af dat binnen acht jaar alle nieuwe bussen in het OV geen schadelijke gassen meer uitstoten. Over veertien jaar rijden alle bussen zonder emissie. Het akkoord, dat met het Rijk en de vervoerregio’s in 2016 is gesloten, heeft inmiddels ook een uitvoeringsprogramma en -organisatie waarin het het IPO goed vertegenwoordigd is. 

Gerelateerde berichten

‘At full speed’: de zero emissie bus

22 januari 2018 - Het IPO nam in 2016, samen met het Rijk en vervoerregio’s, het initiatief voor een landelijke transitie naar elektrisch openbaar vervoer. Het werd een succes, mede dankzij de actieve en efficiënte inbreng van alle betrokken partijen. ‘Bij de start had ik niet gedacht dat we na twee jaar al zóver zouden zijn!’. Opgetogen vertelt Maarten Post over de uitvoering van het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer per Bus. Vanuit het IPO is hij sinds het begin betrokken, eerst als kwartiermaker en nu als programmamanager. Daarnaast werkt Maarten ook in Brabant aan deze transitie.
Lees meer

Reactie provincies op geplande staking in regionaal OV

02 januari 2018 - Voor aanstaande donderdag is een staking in het regionaal OV aangekondigd als gevolg van een conflict tussen werknemers en vervoerders. Provincies vinden het jammer dat beide partijen er tijdens de onderhandelingen van de afgelopen tijd nog niet uitgekomen zijn en een staking door medewerkers nodig wordt geacht. We dringen er bij de werkgevers en bonden op aan dat ze de komende tijd met elkaar in gesprek blijven en een oplossing vinden voor het ontstane conflict, zodat reizigers niet de dupe worden. Bij deze gesprekken, die hopelijk snel gevoerd worden, zijn de provincies nadrukkelijk geen partij.   
Lees meer

ProMeV Light maakt gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies mogelijk

30 november 2017 - Onderzoeksbureau SWOV heeft in opdracht van de 12 provincies het risicogehalte voor verkeersonveiligheid op provinciale 80 km/u-wegen gescoord. Provincies willen toe naar een methode waar de focus ligt op ongevallen voorkomen in plaats van beheersen. Met de door het SWOV opgeleverde lightversie van ProMeV (Proactief Meten van Verkeersveiligheid) zijn de risico’s op ongevallen op provinciale (80 km/u ) wegen beschikbaar. 
Lees meer