Mobiliteit / Verduurzaming mobiliteit

De provincies vinden het belangrijk dat reizigers zich snel, prettig, gemakkelijk en zo duurzaam mogelijk kunnen verplaatsen. En provincies hebben duidelijke verantwoordelijk- en bevoegdheden om mobiliteit in Nederland te organiseren. Deze positie zetten de provincies in voor een goede regionale bereikbaarheid en een veilig verkeer maar het stelt ze ook in staat een belangrijke bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de samenleving. Want verkeer en vervoer zijn verantwoordelijk voor zo'n 25% van de Nederlandse CO2-uitstoot, die klimaatverandering veroorzaakt.

De provincies hebben een gezamenlijke ambitie op het gebied van verduurzaming en energietransitie die wordt beschreven in het Energieakkoord en de onlangs gepresenteerde Duurzame Investeringsagenda. Deze ambities realiseren de provincies onder andere via de concessieverlening aan het OV, de aanleg van provinciale wegen, het stimuleren van elektrisch rijden en door alle mobiliteitsstromen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen (regie mobiliteitsketen).

Vertrekpunt voor de provincies is het opschalen van maatregelen die nu al genomen worden en bijdragen aan duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld:

  • Stimuleren elektrisch vervoer, o.a. door laadpalen en deelname aan de Green Deal elektrisch rijden
  • Langs alle provinciale wegen LED-verlichting toe te passen
  • Gezamenlijk duurzame energie in te kopen
  • Gezamenlijk eisen te stellen aan de productie en inkoop van asfalt voor provinciale wegen en fietspaden
  • Opschalen van SolaRoad (fietspad dat energie opwekt met zonnepanelen)

Maar er is veel meer nodig én mogelijk. Het IPO voert namens de provincies het overleg met mede-overheden, milieu-organisaties en andere samenwerkingspartners om de randvoorwaarden te creëren die nodig zijn voor de gewenste transitie. Daarnaast stimuleert het IPO de samenwerking tussen de provincies door een gezamenlijke strategie te formuleren. Door gezamenlijk op te trekken met mobiliteitsbeleid kunnen de provincies een grote bijdrage leveren aan de energietransitie.

Zero Emissie Busvervoer
Eén van de resultaten die in die gezamenlijkheid al is bereikt, is het sluiten van het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer Per Bus [link naar het bestand]. Provincies spreken hiermee af dat binnen acht jaar alle nieuwe bussen in het OV geen schadelijke gassen meer uitstoten. Over veertien jaar rijden alle bussen zonder emissie. Het akkoord, dat met het Rijk en de vervoerregio’s in 2016 is gesloten, heeft inmiddels ook een uitvoeringsprogramma en -organisatie waarin het het IPO goed vertegenwoordigd is. 

Gerelateerde berichten

ProMeV Light maakt gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies mogelijk

30 november 2017 - Onderzoeksbureau SWOV heeft in opdracht van de 12 provincies het risicogehalte voor verkeersonveiligheid op provinciale 80 km/u-wegen gescoord. Provincies willen toe naar een methode waar de focus ligt op ongevallen voorkomen in plaats van beheersen. Met de door het SWOV opgeleverde lightversie van ProMeV (Proactief Meten van Verkeersveiligheid) zijn de risico’s op ongevallen op provinciale (80 km/u ) wegen beschikbaar. 
Lees meer

Op zoek naar ‘nieuw geld' voor de fiets

24 november 2017 - Hij is de wegkapitein van de regionale fietsroutes. “Ik zorg dat de werkgroep regelmatig bij elkaar komt en dat we ons aan de uitvoeringsagenda houden. We zijn gelukkig geen praatclub, maar een doeclub”, aldus Reindert Augustijn (programmanager Mobiliteit, provincie Gelderland). Vanuit de Tour de Force houdt hij zich bezig het verbeteren van drukke en kansrijke fietsroutes in de regio. “Een belangrijk onderdeel is financiering van regionale fietsroutes. Ik ben er trots op dat we nieuwe mogelijkheden onderzoeken én vinden voor innovatieve financiering.” 
Lees meer

De fiets staat weer op de agenda

24 november 2017 - De komst van de E-bike, meer ouderen en kinderen op de fiets en de toenemende vraag naar fietsparkeerplaatsen in de stad. Er is genoeg te doen voor de nieuwe voorzitter van de Tour de Force, Henk Brink (gedeputeerde provincie Drenthe). “De fiets biedt voor verschillende maatschappelijke uitdagingen een oplossing, daar moet je wat mee als bestuurder.” En dat gaat gebeuren, want met de Agenda Fiets 2017-2020 is er een concreet uitvoeringsprogramma uitgewerkt. “Met veel inzet en commitment van alle 23 betrokken partijen”, aldus Brink. 
Lees meer