Mobiliteit / Verduurzaming mobiliteit

De provincies vinden het belangrijk dat reizigers zich snel, prettig, gemakkelijk en zo duurzaam mogelijk kunnen verplaatsen. En provincies hebben duidelijke verantwoordelijk- en bevoegdheden om mobiliteit in Nederland te organiseren. Deze positie zetten de provincies in voor een goede regionale bereikbaarheid en een veilig verkeer maar het stelt ze ook in staat een belangrijke bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de samenleving. Want verkeer en vervoer zijn verantwoordelijk voor zo'n 25% van de Nederlandse CO2-uitstoot, die klimaatverandering veroorzaakt.

De provincies hebben een gezamenlijke ambitie op het gebied van verduurzaming en energietransitie die wordt beschreven in het Energieakkoord en de onlangs gepresenteerde Duurzame Investeringsagenda. Deze ambities realiseren de provincies onder andere via de concessieverlening aan het OV, de aanleg van provinciale wegen, het stimuleren van elektrisch rijden en door alle mobiliteitsstromen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen (regie mobiliteitsketen).

Vertrekpunt voor de provincies is het opschalen van maatregelen die nu al genomen worden en bijdragen aan duurzame mobiliteit, bijvoorbeeld:

  • Stimuleren elektrisch vervoer, o.a. door laadpalen en deelname aan de Green Deal elektrisch rijden
  • Langs alle provinciale wegen LED-verlichting toe te passen
  • Gezamenlijk duurzame energie in te kopen
  • Gezamenlijk eisen te stellen aan de productie en inkoop van asfalt voor provinciale wegen en fietspaden
  • Opschalen van SolaRoad (fietspad dat energie opwekt met zonnepanelen)

Maar er is veel meer nodig én mogelijk. Het IPO voert namens de provincies het overleg met mede-overheden, milieu-organisaties en andere samenwerkingspartners om de randvoorwaarden te creëren die nodig zijn voor de gewenste transitie. Daarnaast stimuleert het IPO de samenwerking tussen de provincies door een gezamenlijke strategie te formuleren. Door gezamenlijk op te trekken met mobiliteitsbeleid kunnen de provincies een grote bijdrage leveren aan de energietransitie.

Zero Emissie Busvervoer
Eén van de resultaten die in die gezamenlijkheid al is bereikt, is het sluiten van het Bestuursakkoord Zero Emissie Regionaal Openbaar Vervoer Per Bus [link naar het bestand]. Provincies spreken hiermee af dat binnen acht jaar alle nieuwe bussen in het OV geen schadelijke gassen meer uitstoten. Over veertien jaar rijden alle bussen zonder emissie. Het akkoord, dat met het Rijk en de vervoerregio’s in 2016 is gesloten, heeft inmiddels ook een uitvoeringsprogramma en -organisatie waarin het het IPO goed vertegenwoordigd is. 

Gerelateerde berichten

‘Klimaatplannen vragen om regionaal maatwerk, met duidelijke kaders vanuit het Rijk’

28 september 2018 - 49% emissiereductie in 2030. Dat is het doel van het te sluiten Klimaatakkoord. Deze zomer werd het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Vandaag kwamen de planbureaus met een analyse die zicht geeft op de haalbaarheid van het voorstel. De provincies zien de adviezen van de planbureaus als goede aanknopingspunten voor verdere uitwerking, met een noodzaak voor regionaal maatwerk. Zij stellen de hiervoor Regionale Energie Strategieën (RES) op. ‘We kunnen deze strategieën alleen succesvol uitvoeren met duidelijke beleids- en budgettaire kaders vanuit het Rijk’ zegt Jop Fackeldey, IPO bestuurder Energie, over de analyse. 
Lees meer

Hoofdlijnen Klimaatakkoord gepresenteerd

10 juli 2018 - Op dinsdag 10 juli is het Klimaatakkoord op hoofdlijnen door Ed Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad, aangeboden aan minister Wiebes van EZK. Dit is het resultaat na maanden onderhandelen door overheden, waaronder de provincies, maatschappelijke organisaties en bedrijfsleven. Het IPO is blij met de inbreng die de provincies hebben kunnen leveren en dat de regionale energie strategieën (RES) een belangrijke plek krijgen in het Klimaatakkoord.  
Lees meer