Overtuig!
IPO Zomercolumn: Sharon Kroes

Jongeren overtuigen van het belang van verkiezingen is meer dan informeren. Maar met wat snelle beats, een bak chips en een rapper gaat u het niet redden. Zelfs niet als u het op Facebook aankondigt. Hoe jongeren in beweging te krijgen en ze te interesseren in iets dat niet elke dag op hun WhatsApp voorbij komt, namelijk de provinciale verkiezingen?

1. Radio WIIFT

Hebt u dat nou ook, dat een ander soms iets heel belangrijk vindt en u niet? Wat is de kans dat u daadwerkelijk in actie komt? Precies 0%. Zo denken jongeren ook. Als u op een flyer van een informatieve bijeenkomst de belofte krijgt dat ze ook toevallig uw favoriete muziek spelen, dan schuift u ook niet meteen aan. Marketing begint met Radio What’s in it for them?

Toen wij samen met Nationale Nederlanden jongeren in pensioenen wilden interesseren deden we de jongeren de belofte, namelijk dat ze die middag zouden leren hoe je iemand echt kunt overtuigen. Gevolg: 95 aanmeldingen van jongeren.

2. Maak van het publiek de hoofdrolspeler

Zitten op een stoel en luisteren naar het belang van de provincie? Passieve jongeren worden niet geboren, maar gemaakt. Jongeren willen best meedoen als ze persoonlijk geadresseerd worden. Het centrale thema van de tegenwoordig o zo populaire bootcamp is zelf doen. Wie uitgedaagd wordt doet graag mee.

3. Vergroot de opkomst

Loyaliteit kopen? Liever niet. Maar opkomst vergroten en een groot artikel in de pers krijgen? Liever wel. Opkomst vergroten = prijzen weggeven. Bij de Debating Bootcamp was een Macbook Pro, iPad Air en iPad mini te winnen. Gevolg: iedereen had zich grondig ingelezen in de hele pensioensystematiek en de waarde van de PR overtrof zowel de verwachtingen als het prijzengeld. Jongeren blij, organisatie blij en de pers blij.

4. Wees kieskeurig

Bij welke nachtclub willen jongeren het liefst naar binnen? Precies, die club waar je niet binnen kan komen. Hoe langer de rij, hoe hipper de club. Daarom bouwen wij graag een knock-out element in onze bijeenkomst in. Geef prijzen niet zomaar weg, die zijn er alleen voor de allerbesten.

5. Grote namen werken

Leren debatteren van drie Nederlands kampioenen en een finaledebat onder leiding van de wereldkampioen debatteren? Elk thema heeft zijn eigen grootheden. Ga voor mensen die tot de verbeelding spreken. Grootste prestaties neerzetten spreekt namelijk iedereen aan.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=btsyFcX9O1A

Sharon Kroes is partner bij Debat.NL en co-auteur van het boek “Overtuigend debatteren: alle technieken, tips en trucs”. www.debat.nl.

-----------------------------------------------------------------ZON.jpg

Over de 'IPO Zomercolumn': In de ‘IPO Zomercolumn’ wordt vanuit een fris, een
nieuw, of ander perspectief een voor provincies belangrijke dossier belicht. De – speciaal voor deze gelegenheid genodigde –columnist is inhoudelijk betrokken bij en

provinciaal begaan met het dossier. Een overzicht van alle bijdragen aan de 2014 ‘IPO Zomercolumn’ treft u aan op de overzichtspagina.