Begrotingsbehandeling IenM in teken van files en luchtkwaliteit

04 november 2016

De verkiezingen zijn in aantocht, bleek maar weer tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) afgelopen dinsdagavond. Partijen bleken daarbij recht tegenover elkaar te staan in oplossingen voor de files en luchtkwaliteit.

Met name de debatten over het betalen voor mobiliteit, trokken veel woordvoerders naar de interruptiemicrofoon. De SP kondigde voorzichtig aan dat ze nadenken over een plan om te betalen voor het gebruik van de auto.

Files zijn altijd een thema dat garant staat voor een pittig debat en dat was dinsdag niet anders. CDA verweet de VVD dat er onvoldoende geïnvesteerd is in infra. “Alleen in verkiezingstijd belooft de VVD honderden miljoenen voor infra”, riep Martijn van Helvert (CDA). Barbara Visser (VVD) kaatste de bal terug door het CDA een gebrek aan verantwoordelijkheid te verwijten. “Bovendien heeft het CDA in het eigen verkiezingsprogramma ook een bezuiniging op wegen opgenomen”.

De VVD wil meer geld voor infra. Ook provinciale en gemeentelijke wegen moeten worden verbeterd, zei Visser. D66-er Salima Belhaj:  “U blijft maar drammen dat er meer asfalt bij moet komen.” Die partij wil af van de waterscheiding tussen rijk, provincies en gemeenten in het Infrastructuurfonds en wil het fonds omvormen tot een Bereikbaarheidsfonds. Hierin worden de verschillende budgetten voor infrastructuur en OV ontschot en kan op een meer integrale manier naar bereikbaarheidsvraagstukken worden gekeken. De minister liet in haar repliek twee dagen later weten dat dat ook het doel is van dit kabinet. Tegen Van Helvert zei ze: “Wij kijken niet naar Randstad of regio, maar waar de problemen zijn en daar gaat het geld naar toe.”

De ANWB roert zich uiteraard ook op dit thema en hield onlangs een grootschalige inventarisatie bij haar leden met de vraag waar de weggebruiker op de weg het meeste oponthoud ervaart. Met deze ledenactie wil de ANWB de beleving van de weggebruiker als ervaringsdeskundige centraal stellen. Dit leverde een lijst met knelpunten op die de ANWB voor voorafgaand aan de Begrotingsbehandeling als petitie aanbood aan de Kamer. De provincies staan positief tegenover het initiatief van de ANWB om de weggebruiker te betrekken. Provincies zijn hierover met de ANWB in gesprek.

Opvallend resultaat uit de inventarisatie van de ANWB is dat 57% van de knelpunten niet op snelwegen worden ervaren, maar op omliggende wegen. Dit zijn deels wegen die vallen onder het beheer van gemeenten en provincies, maar opvallend ook veel N-wegen die onder het Rijk vallen. Tegelijkertijd constateert de ANWB dat de knelpunten op een slimme manier met relatief beperkte middelen waarschijnlijk snel kunnen worden opgelost.

Ander heikel waar de meningen tussen de partijen nogal uiteen liepen, was luchtkwaliteit. De partijen aan de linkerzijde willen ‘een kop’ op de Europese normen voor luchtkwaliteit. De huidige normen zijn niet meer dan "papieren normen die niet zorgen voor schonere lucht". PvdA pleitte voor een nationaal actieplan. D66 wil een top 10 met meest vuile plekken van Nederland opstellen: “Rijk en regio’s moeten samen kijken wat we kunnen doen om gezondheidsschade daar te voorkomen”, meende Van Veldhoven. De VVD wil echter niet verder gaan dan Europese normen, want “lucht houdt nu eenmaal niet op bij landsgrenzen”. 


Gerelateerde berichten

Tevreden met snelle reactie kabinet; zorgen over uitblijven heldere keuzes voor klimaat

08 oktober 2018 - De gezamenlijke provincies zijn tevreden met de snelle reactie van het kabinet op de hoofdlijnen voor het Klimaatakkoord. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de inhoud van de reactie: het kabinet geeft wel richting, maar heldere kaders blijven uit en veel wordt doorgeschoven naar de tafels. Dat maakt het lastig om per 1 december concrete voorstellen met bijbehorende instrumenteninzet gereed te hebben.  Juist nu is samenwerking nodig om die noodzakelijke concrete uitwerking voor elkaar te krijgen. Wij werken door aan ons aanbod voor de regionale uitwerking in de Regionale Energie Strategieën (RES). En we roepen het kabinet op om mee te denken aan de klimaattafels, aldus de gezamenlijke provincies in een eerste reactie.
Lees meer

Regionale Energiestrategie: wat betekent dit?

04 oktober 2018 - Een Regionale Energiestrategie (RES): wat is dit? Wat is het doel van de RES? En wat levert het op? Het IPO maakte samen met de VNG en Unie van Waterschappen een publicatie met antwoorden op deze vragen.
Lees meer

120 miljoen euro voor ‘proeftuinen’ aardgasvrije wijken in 27 gemeenten

01 oktober 2018 - Minister Ollongren (Binnenlandse Zaken) kent aan 27 gemeenten een rijksbijdrage toe voor het aardgasvrij maken van een wijk. Daarvoor is uit de Klimaatenvelop van het kabinet 120 miljoen euro beschikbaar. In het Programma Aardgasvrije Wijken doen gemeenten kennis en ervaring op om bestaande wijken haalbaar en betaalbaar te verduurzamen. Het IPO is partner binnen het programma om kennis en ervaring uit te wisselen binnen de provincies. Elke provincie heeft minimaal één proeftuin.
Lees meer