Begrotingsbehandeling IenM in teken van files en luchtkwaliteit

04 november 2016

De verkiezingen zijn in aantocht, bleek maar weer tijdens het debat over de begroting van het ministerie van Infrastructuur en Milieu (IenM) afgelopen dinsdagavond. Partijen bleken daarbij recht tegenover elkaar te staan in oplossingen voor de files en luchtkwaliteit.

Met name de debatten over het betalen voor mobiliteit, trokken veel woordvoerders naar de interruptiemicrofoon. De SP kondigde voorzichtig aan dat ze nadenken over een plan om te betalen voor het gebruik van de auto.

Files zijn altijd een thema dat garant staat voor een pittig debat en dat was dinsdag niet anders. CDA verweet de VVD dat er onvoldoende geïnvesteerd is in infra. “Alleen in verkiezingstijd belooft de VVD honderden miljoenen voor infra”, riep Martijn van Helvert (CDA). Barbara Visser (VVD) kaatste de bal terug door het CDA een gebrek aan verantwoordelijkheid te verwijten. “Bovendien heeft het CDA in het eigen verkiezingsprogramma ook een bezuiniging op wegen opgenomen”.

De VVD wil meer geld voor infra. Ook provinciale en gemeentelijke wegen moeten worden verbeterd, zei Visser. D66-er Salima Belhaj:  “U blijft maar drammen dat er meer asfalt bij moet komen.” Die partij wil af van de waterscheiding tussen rijk, provincies en gemeenten in het Infrastructuurfonds en wil het fonds omvormen tot een Bereikbaarheidsfonds. Hierin worden de verschillende budgetten voor infrastructuur en OV ontschot en kan op een meer integrale manier naar bereikbaarheidsvraagstukken worden gekeken. De minister liet in haar repliek twee dagen later weten dat dat ook het doel is van dit kabinet. Tegen Van Helvert zei ze: “Wij kijken niet naar Randstad of regio, maar waar de problemen zijn en daar gaat het geld naar toe.”

De ANWB roert zich uiteraard ook op dit thema en hield onlangs een grootschalige inventarisatie bij haar leden met de vraag waar de weggebruiker op de weg het meeste oponthoud ervaart. Met deze ledenactie wil de ANWB de beleving van de weggebruiker als ervaringsdeskundige centraal stellen. Dit leverde een lijst met knelpunten op die de ANWB voor voorafgaand aan de Begrotingsbehandeling als petitie aanbood aan de Kamer. De provincies staan positief tegenover het initiatief van de ANWB om de weggebruiker te betrekken. Provincies zijn hierover met de ANWB in gesprek.

Opvallend resultaat uit de inventarisatie van de ANWB is dat 57% van de knelpunten niet op snelwegen worden ervaren, maar op omliggende wegen. Dit zijn deels wegen die vallen onder het beheer van gemeenten en provincies, maar opvallend ook veel N-wegen die onder het Rijk vallen. Tegelijkertijd constateert de ANWB dat de knelpunten op een slimme manier met relatief beperkte middelen waarschijnlijk snel kunnen worden opgelost.

Ander heikel waar de meningen tussen de partijen nogal uiteen liepen, was luchtkwaliteit. De partijen aan de linkerzijde willen ‘een kop’ op de Europese normen voor luchtkwaliteit. De huidige normen zijn niet meer dan "papieren normen die niet zorgen voor schonere lucht". PvdA pleitte voor een nationaal actieplan. D66 wil een top 10 met meest vuile plekken van Nederland opstellen: “Rijk en regio’s moeten samen kijken wat we kunnen doen om gezondheidsschade daar te voorkomen”, meende Van Veldhoven. De VVD wil echter niet verder gaan dan Europese normen, want “lucht houdt nu eenmaal niet op bij landsgrenzen”. 


Gerelateerde berichten

Tweede Kamer in gesprek met Ed Nijpels over Klimaatakkoord

13 april 2018 - Op 11 april was in de Tweede Kamer een technische briefing over het Klimaatakkoord. Ed Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad, gaf een uitgebreide toelichting over het proces, de organisatie en de voortgang.
Lees meer

Een werklab over de regionale aanpak van de energietransitie

09 april 2018 - Op woensdagmiddag 18 april organiseert Berenschot het werklab: Op weg naar een energieke regio – de regionale energietransitie in de praktijk. Het werklab staat in het teken van uitwisseling van dilemma’s en ervaringen rondom de organisatie van de energietransitie in de regio. In de praktijk lopen veel regio’s tegen dezelfde vragen aan zoals: hoe zorg je voor bestuurlijk draagvlak, welke instrumenten zet je in en hoe kom je naar uitvoering? In het werklab kunt u met Berenschot en andere professionals hierover het gesprek aan gaan.
Lees meer

Wet VET aangenomen in Eerste Kamer

05 april 2018 - Op 3 april is de Wet Voortgang Energietransitie (wijziging van de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet), door de Eerste Kamer aangenomen.
Lees meer