De fiets biedt een kans voor verduurzaming van mobiliteit

12 april 2018

Afgelopen woensdag 11 april vond in Nieuwspoort een bijeenkomst plaats waarbij afgevaardigden van zes politieke partijen door deskundigen vanuit de Tour de Force geïnformeerd zijn over de kansen en mogelijkheden van de fiets. Namens het IPO was gedeputeerde Henk Brink (Drenthe) aanwezig. Komende week is er ook aandacht voor de fiets in de Tweede Kamer, in het kader van de verduurzaming van de mobiliteit.

Op 19 april vindt in de Tweede Kamercommissie IenW het Algemeen overleg Duurzaam vervoer plaats. Het IPO is, samen met de VNG, van mening dat de verdere verduurzaming van het vervoer in Nederland met een aantal concrete en goedkope oplossingen mogelijk is. Ter voorbereiding van het AO hebben IPO en VNG daarom een positionpaper opgesteld. Hierin vragen zij o.a. de aandacht voor het gebruik van de (elektrische) fiets als oplossing. Daarnaast pleiten zij onder meer voor een impuls aan het fietsgebruik en brengen zij een aantal kansen rond het fietsbeleid onder de aandacht van de Tweede Kamer. 

Nog meer belangrijke kansen voor de fiets 
In het fietsbeleid worden volgens IPO en VNG al goede eerste stappen gezet. Zo zijn Rijk, provincies en gemeenten op dit moment in overleg over de uitwerking van de eenmalige investering van 100 miljoen euro in fietsinfrastructuur en extra fietsenstallingen bij stations. 

Toch zien het IPO en de VNG nog belangrijke kansen die door de overheid op dit moment niet worden benut. Daarnaast stellen het IPO en de VNG in het position paper ook een aantal vragen aan de staatssecretaris, onder andere over het bevorderen van het zakelijk fietsbezit, fietsparkeerplekken bij een OV-station en de fiets als onderdeel van de ‘ketenreis’ om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.

Het positionpaper van IPO en VNG vindt u hier.


Gerelateerde berichten

Gezamenlijke overheden richten vizier op landelijk gebruik nieuwe technieken voor mobiliteit

05 oktober 2018 - Reizigers en vervoerders moeten maximaal kunnen profiteren van de beschikbare technologie om reizen in Nederland zo veilig, makkelijk, betrouwbaar en flexibel mogelijk te maken. Daarom presenteerden minister Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerden Elisabeth Post en Christophe van der Maat en wethouders Judith Bokhove, Monique List en Gerard Slegers namens het Rijk, de provincies, de metropool -en vervoerregio’s en de vijf grootste steden van Nederland de Krachtenbundeling ‘Smart Mobility’ tijdens de Innovation Expo 2018 op de Rotterdamse RDM-campus. Een volgende fase in de Nederlandse aanpak van Smart Mobility: gericht op toepassing in de praktijk en gezamenlijk optrekken voor (nog) meer impact.
Lees meer

‘Klimaatplannen vragen om regionaal maatwerk, met duidelijke kaders vanuit het Rijk’

28 september 2018 - 49% emissiereductie in 2030. Dat is het doel van het te sluiten Klimaatakkoord. Deze zomer werd het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Vandaag kwamen de planbureaus met een analyse die zicht geeft op de haalbaarheid van het voorstel. De provincies zien de adviezen van de planbureaus als goede aanknopingspunten voor verdere uitwerking, met een noodzaak voor regionaal maatwerk. Zij stellen de hiervoor Regionale Energie Strategieën (RES) op. ‘We kunnen deze strategieën alleen succesvol uitvoeren met duidelijke beleids- en budgettaire kaders vanuit het Rijk’ zegt Jop Fackeldey, IPO bestuurder Energie, over de analyse. 
Lees meer

Provincies en vervoerregio’s investeren fors in meer fietsparkeerplaatsen en snelfietsroutes

24 september 2018 - Provincies en vervoerregio’s willen samen met gemeenten de komende jaren 111 miljoen euro investeren om het tekort van 150.000 fietsparkeerplaatsen bij stations zoveel mogelijk terug te dringen. Ook investeren zij tenminste 400 miljoen euro in ruim 600 km aan extra snelfietsroutes. Dat staat in plannen die de organisaties op 22 september ingediend hebben bij staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, naar aanleiding van haar uitvraag voor besteding van de 100 miljoen ‘fietsgeld’ uit het regeerakkoord. Zo investeren decentrale overheden en het Rijk in kansrijke projecten om mensen op de fiets te houden en krijgen.  
Lees meer