Gedeputeerde Henk Brink nieuwe voorzitter Tour de Force

24 augustus 2017

Henk Brink is de nieuwe voorzitter van de Tour de Force. De Drentse gedeputeerde neemt het voorzitterschap per direct over van Filip van As (voormalig wethouder Verkeer en Mobiliteit in de gemeente Zwolle). In de Tour de Force werken overheden (Rijk, provincies en vervoerregio’s), maatschappelijke organisaties, marktpartijen en kennisinstituten samen aan het stimuleren van het fietsgebruik in Nederland. De komende tien jaar willen de leden van Tour de Force dat het aantal gemaakte fietskilometers in Nederland met 20 procent stijgt.  

"Fietsen is een belangrijke aanjager van onze vrijetijdseconomie, de gezondheid van mensen en verduurzaming van de samenleving. Bovendien speelt fietsen een steeds belangrijkere rol in de mobiliteit van mensen", zegt gedeputeerde Henk Brink.

Fietsagenda
De Tour de Force werd in 2015, geïnspireerd door de start van de Tour de France in Utrecht, gelanceerd. Het doel van de Tour de Force is meer aandacht, prioriteit en geld voor fietsbeleid omdat fietsgebruik grote maatschappelijke voordelen heeft die nu nog niet volledig worden benut. De samenwerkende overheden weten zich daarbij gesteund door vrijwel alle organisaties die verantwoordelijk en betrokken zijn bij het fietsbeleid in Nederland (zoals de ANWB, Fietsersbond, BOVAG en Veilig Verkeer Nederland).

In 2016 presenteerde de Tour de Force een Agenda Fiets 2017-2020 waarin acht doelen staan geformuleerd die samen bijdragen aan het overkoepelende doel: een groei van het aantal fietskilometers met 20 procent: 

  • Nederland toonaangevend Fietsland
  • Meer ruimte voor de fiets in steden
  • Kwaliteitsimpuls op drukke en kansrijke regionale fietsroutes
  • Optimaliseren overstap fiets-ov-fiets en auto-fiets
  • Gerichte stimulering van fietsen
  • Minder fietsslachtoffers
  • Minder gestolen fietsen
  • Versterken kennisinfrastructuur

 Om deze doelen te halen is onlangs een uitvoeringsprogramma geschreven wat nu ter consultatie ligt bij alle betrokken organisaties. Op 6 oktober stelt de Tourleiding dit uitvoeringsprogramma vast. Het bevat talvan projecten en acties die de komende twee jaar uitgevoerd gaan worden.

Organisatie
De Tourleiding bestaat naast voorzitter Henk Brink (namens het IPO) uit René van Hemert (wethouder Rijswijk, namens de Stadsregio Amsterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag), Lot van Hooijdonk (wethouder Verkeer en Mobiliteit in de gemeente Utrecht, namens de VNG) en Jan-Bert Dijkstra (directeur Beter Benutten, namens het ministerie van IenM). De Tourleiding wordt ondersteund door een Tourbureau dat is samengesteld uit beleidsmedewerkers namens de verschillende overheden en Wegkapiteins. Het Tourbureau wordt aangestuurd door een ingehuurd programma-manager.
 
Fietscongres
Henk Brink zal tijdens het Nationaal Fietscongres van 21 september in Tilburg de Tour de Force Innovatie Prijs uitreiken aan degene(n) met het meest innovatieve en uitvoerbare idee ter stimulering van het fietsgebruik. Van de bijna 60 serieuze ingediende ideeën, heeft de vakjury- bestaande uit de Tour de Force wegkapiteins- 6 ideeën genomineerd, passend bij 6 van de 8 doelen uit de  Agenda Fiets 2017- 2020 van de Tour de Force. Wie van de genomineerden de Tour de Force Innovatieprijs van € 10.000 wint, kunt u mede bepalen. U kunt hier stemmen.
 
Meer info
Meer informatie over Tour de Force, de Fietsagenda en het uitvoeringsprogramma vindt u op www.tourdeforce2020.nl

Gerelateerde berichten

Gezamenlijke overheden richten vizier op landelijk gebruik nieuwe technieken voor mobiliteit

05 oktober 2018 - Reizigers en vervoerders moeten maximaal kunnen profiteren van de beschikbare technologie om reizen in Nederland zo veilig, makkelijk, betrouwbaar en flexibel mogelijk te maken. Daarom presenteerden minister Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerden Elisabeth Post en Christophe van der Maat en wethouders Judith Bokhove, Monique List en Gerard Slegers namens het Rijk, de provincies, de metropool -en vervoerregio’s en de vijf grootste steden van Nederland de Krachtenbundeling ‘Smart Mobility’ tijdens de Innovation Expo 2018 op de Rotterdamse RDM-campus. Een volgende fase in de Nederlandse aanpak van Smart Mobility: gericht op toepassing in de praktijk en gezamenlijk optrekken voor (nog) meer impact.
Lees meer

‘Klimaatplannen vragen om regionaal maatwerk, met duidelijke kaders vanuit het Rijk’

28 september 2018 - 49% emissiereductie in 2030. Dat is het doel van het te sluiten Klimaatakkoord. Deze zomer werd het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Vandaag kwamen de planbureaus met een analyse die zicht geeft op de haalbaarheid van het voorstel. De provincies zien de adviezen van de planbureaus als goede aanknopingspunten voor verdere uitwerking, met een noodzaak voor regionaal maatwerk. Zij stellen de hiervoor Regionale Energie Strategieën (RES) op. ‘We kunnen deze strategieën alleen succesvol uitvoeren met duidelijke beleids- en budgettaire kaders vanuit het Rijk’ zegt Jop Fackeldey, IPO bestuurder Energie, over de analyse. 
Lees meer

Provincies en vervoerregio’s investeren fors in meer fietsparkeerplaatsen en snelfietsroutes

24 september 2018 - Provincies en vervoerregio’s willen samen met gemeenten de komende jaren 111 miljoen euro investeren om het tekort van 150.000 fietsparkeerplaatsen bij stations zoveel mogelijk terug te dringen. Ook investeren zij tenminste 400 miljoen euro in ruim 600 km aan extra snelfietsroutes. Dat staat in plannen die de organisaties op 22 september ingediend hebben bij staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, naar aanleiding van haar uitvraag voor besteding van de 100 miljoen ‘fietsgeld’ uit het regeerakkoord. Zo investeren decentrale overheden en het Rijk in kansrijke projecten om mensen op de fiets te houden en krijgen.  
Lees meer