Pilot controles uitvoering Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) gestart

01 maart 2018

In IPO-verband hebben de provincies een gezamenlijke aanpak ontwikkeld, ‘Aanpak Tweejaarstermijn Programma Aanpak Stikstof (PAS)’. In het eerste kwartaal van 2018 wordt deze in een pilot getest. Met het Programma Aanpak Stikstof (PAS) bewaken de provincies het evenwicht tussen natuur en het toestaan van economische activiteiten. Na evaluatie van de pilot in april, gaan de provincies de aanpak regulier uitvoeren.

Economische activiteiten met een grotere stikstofdepositie dan de vastgestelde waarde voor een Natura-2000 gebied dat door deze activiteit wordt beïnvloed, hebben een vergunning nodig op grond van de Wet natuurbescherming (Wnb). Als de provincie een Wnb vergunning afgeeft, verstrekt de provincie daarbij ook een hoeveelheid ontwikkelingsruimte, in feite de toegestane stikstofdepositie.

Bij het ingaan van het PAS op 1 juli 2015, hebben de provincies afgesproken dat economische activiteiten die een Wnb vergunning met ontwikkelingsruimte krijgen, binnen twee jaar moeten zijn gerealiseerd. Als dat niet of niet helemaal is gelukt, kunnen de provincies de verstrekte ontwikkelingsruimte geheel of gedeeltelijk intrekken. Er zijn verschillende redenen voor de provincies om onbenutte ontwikkelingsruimte in te trekken. Als de natuur verder onder druk is komen te staan, kan ingetrokken ontwikkelingsruimte niet opnieuw voor economische activiteiten worden uitgegeven, wat de stikstofdepositie blijvend beperkt en de natuur ten goede komt. Een andere reden kan juist zijn dat ontwikkelingsruimte schaars is en dat de provincie ingetrokken ontwikkelingsruimte wil benutten voor het toestaan van nieuwe economische activiteiten die anders niet zouden kunnen doorgaan.

Ervaring opdoen met controles
In IPO-verband hebben de provincies een gezamenlijke aanpak ontwikkeld, ‘Aanpak Tweejaarstermijn PAS’ die in het eerste kwartaal van 2018 wordt deze getest. Na evaluatie van de pilot in april, gaan de provincies de aanpak regulier uitvoeren. Ruim twee jaar na de invoering van de PAS willen de provincies met de pilot ervaring opdoen met het intrekken van ontwikkelingsruimte en het controleren in hoeverre initiatiefnemers hun economische activiteiten inderdaad binnen twee jaar hebben gerealiseerd. Het pilotproject is vooral gericht op veehouderijbedrijven, omdat Wnb vergunningen met ontwikkelingsruimte vooral voor dit soort bedrijven zijn afgegeven.

Bij de controles stelt de provincie vast in hoeverre het initiatief is gerealiseerd. Bij volledige realisatie zal de provincie de situatie aanmerken en registreren als akkoord. Bij geen of onvolledige realisatie zal de provincie de situatie aanmerken als niet akkoord, in principe gevolgd door een brief aan het betreffende bedrijf met het voornemen om de verstrekte ontwikkelingsruimte geheel of gedeeltelijk in te trekken. Hierbij krijgt het bedrijf de mogelijkheid om binnen een door de provincie bepaalde termijn op het voornemen te reageren door het indienen van een zogenoemde zienswijze. Vervolgens beoordeelt de provincie deze zienswijze. Afhankelijk van de situatie en onderbouwde zienswijze kan deze beoordeling leiden tot een besluit van de provincie om een extra termijn te geven om het initiatief alsnog te realiseren, dan wel een besluit om geen extra termijn te geven en de verstrekte ontwikkelingsruimte geheel of gedeeltelijk in te trekken. Afhankelijk van de afspraken in een provincie voeren toezichthouders van de provincie zelf de controles uit of wordt dit gedaan door toezichthouders van de regionale uitvoerings- of Omgevingsdienst namens de provincie.

Aanpak Tweejaarstermijn PAS


Gerelateerde berichten

Introductie van de Newsroom

30 september 2018 -
Lees meer

Provincies en vervoerregio’s investeren fors in meer fietsparkeerplaatsen en snelfietsroutes

24 september 2018 - Provincies en vervoerregio’s willen samen met gemeenten de komende jaren 111 miljoen euro investeren om het tekort van 150.000 fietsparkeerplaatsen bij stations zoveel mogelijk terug te dringen. Ook investeren zij tenminste 400 miljoen euro in ruim 600 km aan extra snelfietsroutes. Dat staat in plannen die de organisaties op 22 september ingediend hebben bij staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, naar aanleiding van haar uitvraag voor besteding van de 100 miljoen ‘fietsgeld’ uit het regeerakkoord. Zo investeren decentrale overheden en het Rijk in kansrijke projecten om mensen op de fiets te houden en krijgen.  
Lees meer

‘Meer asfalt is een doodlopende weg’

24 september 2018 - Er gebeurt veel op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Het is binnenkort dan ook één van de thema’s tijdens het IPO-jaarcongres in Brussel. Beleidsadviseurs Arnoud Crommelin en Chantal Schoemaker (provincie Gelderland) blikken alvast vooruit op de workshop ‘Slim op weg naar 2030!’. 
Lees meer