ProMeV Light maakt gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies mogelijk

30 november 2017

Onderzoeksbureau SWOV heeft in opdracht van de 12 provincies het risicogehalte voor verkeersonveiligheid op provinciale 80 km/u-wegen gescoord. Provincies willen toe naar een methode waar de focus ligt op ongevallen voorkomen in plaats van beheersen. Met de door het SWOV opgeleverde lightversie van ProMeV (Proactief Meten van Verkeersveiligheid) zijn de risico’s op ongevallen op provinciale (80 km/u ) wegen beschikbaar.

Met ProMeV Light blijkt het relatief eenvoudig om op basis van de obstakelvrije afstand, de rijrichtingscheiding en het aantal erfaansluitingen van provinciale wegen een betrouwbare indicatie te krijgen van de mate van onveiligheidsrisico’s op de weg. Het geeft de provincies bovendien handvatten om gericht in te grijpen op die onderdelen waarop een weg minder goed scoort. De drie geselecteerde kenmerken blijken een significante relatie te hebben met het risico op een ongeval.

Provinciale overheden hebben de laatste jaren te kampen met een schaarse beschikbaarheid van valide data over verkeersongevallen. Ook is er steeds minder sprake van ongevallenconcentraties. Hierdoor is het voor beleidsmakers moeilijk om verkeersveiligheidsbeleid te maken. Om dit probleem te ondervangen wint een proactieve aanpak steeds meer terrein, waarbij vooraf factoren gemeten worden die risico’s op een weg in beeld brengen en op basis waarvan wegbeheerders preventieve maatregelen kunnen nemen. Dit in tegenstelling tot de ‘oude’ aanpak waarbij pas na het plaatsvinden van ongelukken beleid werd gemaakt.

Van ProMeV naar ProMeV Light
In opdracht van het  Interprovinciaal Overleg (IPO) ontwikkelde SWOV in 2014 de volledige versie van ProMeV. Hiermee kunnen provincies de veiligheid op netwerk-, route-, wegvak- en kruispuntniveau bepalen.  Tussen 2014 en 2016 is ProMeV in Gelderland, Drenthe, Groningen en Noord-Holland getest. Omdat de volledige ProMeV-versie zeer arbeidsintensief is en bovendien veel dataverzameling vraagt, heeft SWOV op verzoek van het IPO een lightversie ontwikkeld. Hierbij is gebruikgemaakt van de data die de ANWB in 2012 voor deze wegen heeft verzameld in het kader van EuroRAP.
 
Vervolg
De lessen die geleerd zijn in de ontwikkeling van ProMeV en ProMeV Light, zijn erg waardevol om mee te nemen in de ontwikkeling van een methodiek die voor alle wegbeheerders beschikbaar en bruikbaar is. Provincies zien dit graag als onderdeel van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid wat nu wordt opgesteld door de gezamenlijke overheden en maatschappelijke partners. In dit plan staat het verkeersveiligheidsbeleid tot 2030 en is de pro-actieve aanpak een van de belangrijkste pijlers. 

Met ProMeV Light kunnen provincies meteen aan de slag om hun wegen veiliger te maken. Voor meer informatie kan contact worden opnemen met SWOV, Charlotte Bax.

Download het rapport

 


Gerelateerde berichten

Op zoek naar ‘nieuw geld' voor de fiets

24 november 2017 - Hij is de wegkapitein van de regionale fietsroutes. “Ik zorg dat de werkgroep regelmatig bij elkaar komt en dat we ons aan de uitvoeringsagenda houden. We zijn gelukkig geen praatclub, maar een doeclub”, aldus Reindert Augustijn (programmanager Mobiliteit, provincie Gelderland). Vanuit de Tour de Force houdt hij zich bezig het verbeteren van drukke en kansrijke fietsroutes in de regio. “Een belangrijk onderdeel is financiering van regionale fietsroutes. Ik ben er trots op dat we nieuwe mogelijkheden onderzoeken én vinden voor innovatieve financiering.” 
Lees meer

De fiets staat weer op de agenda

24 november 2017 - De komst van de E-bike, meer ouderen en kinderen op de fiets en de toenemende vraag naar fietsparkeerplaatsen in de stad. Er is genoeg te doen voor de nieuwe voorzitter van de Tour de Force, Henk Brink (gedeputeerde provincie Drenthe). “De fiets biedt voor verschillende maatschappelijke uitdagingen een oplossing, daar moet je wat mee als bestuurder.” En dat gaat gebeuren, want met de Agenda Fiets 2017-2020 is er een concreet uitvoeringsprogramma uitgewerkt. “Met veel inzet en commitment van alle 23 betrokken partijen”, aldus Brink. 
Lees meer

Overheden werken nauw samen aan nieuwe aanpak verkeersveiligheid

12 oktober 2017 - Om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren zijn een samenwerking tussen alle partijen en een risiscogestuurde aanpak nodig. Dit waren de belangrijkste conclusies uit de door het IPO-georganiseerde bestuurlijke themasessie over verkeersveiligheid. Op één van haar laatste dagen als minister werd Melanie Schultz op 12 oktober door 12 provincies  verwelkomd op een themabijeenkomst over verkeersveiligheid. De 12 gedeputeerden mobiliteit spraken met de minister en vertegenwoordigers van de VNG en beide vervoerregio’s over de toename in het aantal ongevallen en hoe we als gezamenlijke overheden er samen voor kunnen zorgen dat de verkeersveiligheid snel verbetert. 
Lees meer

Gerelateerde documenten