Provincies gaan voor OV-bussen zonder uitlaatgassen

15 april 2016

Provincies willen dat binnen negen jaar alle nieuwe bussen in het OV geen schadelijke gassen meer uitstoten. Zij hebben dit afgesproken in een Bestuursakkoord Zero Emissie Busvervoer dat vandaag is ondertekend door IPO, de vervoerregio’s en staatssecretaris Dijksma (IenM). Over veertien jaar rijden alle bussen zonder emissie.

De provincies Noord-Brabant en Limburg hebben het fundament gelegd voor deze overeenkomst. In deze provincies rijden de bussen binnen een paar jaar al volledig elektrisch. De landelijke afspraken met alle provincies en vervoerregio’s worden vastgelegd tijdens de Amsterdamse transport- en milieutop waar staatssecretaris Dijksma vandaag de Europese milieuministers ontvangt.

Namens het IPO was gedeputeerde Floor Vermeulen (Zuid-Holland) tijdens de ondertekening aanwezig: “Ik ben er trots op dat alle provincies deze doelstelling hebben onderschreven. De provincies hebben de afgelopen maanden hard gewerkt aan de totstandkoming van dit akkoord. We moeten nu samen met vervoerders en fabrikanten vol in te zetten om de transitie en de komende maanden te realiseren en de gezamenlijkheid die we hier vandaag uitstralen de komende jaren ook in de praktijk te brengen.”

Voor het bord.jpg

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en de vervoerregio’s hebben met hun ondertekening vastgelegd dat zij bij het uitschrijven van de zogeheten busvervoerconcessies gaan eisen dat alle bussen uitstootvrij moeten zijn. Een andere eis wordt dat de energie die de bussen voedt uiterlijk 2025 volledig duurzaam wordt opgewekt door zonnepanelen of windmolens uit de regio. Afgelopen jaren hebben meerdere regio’s ook proefgedraaid met waterstofbussen. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving van de bus, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.

Voordeel van het vergroenen van de busmarkt is ook dat door de marktwerking ruimte komt voor innovatie in nieuwe en goedkopere technieken. De Nederlandse bedrijven VDL en Ebusco zijn al een belangrijke producent voor elektrische bussen en verkopen deze in zowel binnen- als buitenland. Het Chinese bedrijf BYD die ook elektrische vervoersmiddelen maakt, heeft sinds kort ook een vestiging in Nederland. Dit bedrijf leverde onder meer voor Schiphol al 35 elektrische bussen die passagiers van en naar de terminal vervoert en zes bussen op Schiermonnikoog.

In de bus.jpg


Gerelateerde berichten

Gezamenlijke overheden richten vizier op landelijk gebruik nieuwe technieken voor mobiliteit

05 oktober 2018 - Reizigers en vervoerders moeten maximaal kunnen profiteren van de beschikbare technologie om reizen in Nederland zo veilig, makkelijk, betrouwbaar en flexibel mogelijk te maken. Daarom presenteerden minister Cora van Nieuwenhuizen, gedeputeerden Elisabeth Post en Christophe van der Maat en wethouders Judith Bokhove, Monique List en Gerard Slegers namens het Rijk, de provincies, de metropool -en vervoerregio’s en de vijf grootste steden van Nederland de Krachtenbundeling ‘Smart Mobility’ tijdens de Innovation Expo 2018 op de Rotterdamse RDM-campus. Een volgende fase in de Nederlandse aanpak van Smart Mobility: gericht op toepassing in de praktijk en gezamenlijk optrekken voor (nog) meer impact.
Lees meer

‘Klimaatplannen vragen om regionaal maatwerk, met duidelijke kaders vanuit het Rijk’

28 september 2018 - 49% emissiereductie in 2030. Dat is het doel van het te sluiten Klimaatakkoord. Deze zomer werd het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord gepresenteerd. Vandaag kwamen de planbureaus met een analyse die zicht geeft op de haalbaarheid van het voorstel. De provincies zien de adviezen van de planbureaus als goede aanknopingspunten voor verdere uitwerking, met een noodzaak voor regionaal maatwerk. Zij stellen de hiervoor Regionale Energie Strategieën (RES) op. ‘We kunnen deze strategieën alleen succesvol uitvoeren met duidelijke beleids- en budgettaire kaders vanuit het Rijk’ zegt Jop Fackeldey, IPO bestuurder Energie, over de analyse. 
Lees meer

Provincies en vervoerregio’s investeren fors in meer fietsparkeerplaatsen en snelfietsroutes

24 september 2018 - Provincies en vervoerregio’s willen samen met gemeenten de komende jaren 111 miljoen euro investeren om het tekort van 150.000 fietsparkeerplaatsen bij stations zoveel mogelijk terug te dringen. Ook investeren zij tenminste 400 miljoen euro in ruim 600 km aan extra snelfietsroutes. Dat staat in plannen die de organisaties op 22 september ingediend hebben bij staatssecretaris Van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, naar aanleiding van haar uitvraag voor besteding van de 100 miljoen ‘fietsgeld’ uit het regeerakkoord. Zo investeren decentrale overheden en het Rijk in kansrijke projecten om mensen op de fiets te houden en krijgen.  
Lees meer