Provincies krijgen grotere rol bij vergunningverlening mijnbouwactiviteiten

08 juli 2016

Minister Henk Kamp (EZ, VVD) kreeg tijdens de plenaire debatten over de Mijnbouwwet van de afgelopen twee weken een stortvloed aan moties en amendementen over zich heen. Iets wat naast de nodige irritatie ook op bewondering van Kamp kon rekenen: “Ik heb in 22 jaar Kamerervaring zo’n groot aantal niet eerder langs zien komen.”

De Kamer bestookte deze “conservatieve en ouderwetse wet, die te weinig rekening houdt met de effecten op onder meer natuur en milieu.” Op dat punt werd de wet gisteren met succes door de Kamer opgerekt. Er mogen geen omgevingsvergunningen worden verleend voor mijnbouwactiviteiten in het Waddengebied voor zover Natura2000 of Werelderfgoed en ook niet in het aanpalende Noordzeegebied. Ook het amendement van GroenLinks om de belangen van milieu en natuur op te nemen als weigeringsgrond bij een vergunning, kon al op een positief oordeel van minister Kamp rekenen en werd gisteren aangenomen. Dit gold ook voor het amendement van D66 om de werking van de wet binnen vijf jaar te evalueren.

Liesbeth van Tongeren (GroenLinks) heeft een eerder aangenomen amendement om een adviesrecht voor de opsporingsvergunning, naast dat van provincies, voor gemeenten en waterschappen mogelijk te maken, ingetrokken. “Instemmingsrecht zou het niet halen”, verklaarde Van Tongeren. In de ruil daarvoor heeft de Kamer wel een motie van die strekking overgenomen, waardoor het instemmingsrecht voor gemeenten en waterschappen bij de opsporing niet in de wet zit, maar wel het verzoek aan de regering ze daarbij inspraak te geven. Later — bijvoorbeeld voor de rechter — kan daaraan gewicht worden toegekend.

Kamp bleek echter wel bereid om meer adviesgewicht bij provincies neer te leggen: “Die opereren op een hoger regionaal schaalniveau.” Provincies krijgen met het amendement van André Bosman (VVD) een coördinerende rol in de fase van vergunningverlening voor de winning van delfstoffen. Dat verstevigt de rol van de provincies in een integrale afweging ten aanzien van veiligheid, natuur en milieu. 

De fracties besteedden ook veel aandacht over omkering van de bewijslast bij schade waarvan de werking volgens hen moet worden verbreed. Pogingen van Partij van de Dieren en ChristenUnie om de kansen op schaliegaswinning nog effectiever en definitiever van tafel te krijgen, werden ontraden door de minister. 


Gerelateerde berichten

Tweede Kamer in gesprek met Ed Nijpels over Klimaatakkoord

13 april 2018 - Op 11 april was in de Tweede Kamer een technische briefing over het Klimaatakkoord. Ed Nijpels, voorzitter van het Klimaatberaad, gaf een uitgebreide toelichting over het proces, de organisatie en de voortgang.
Lees meer

Kennisdeling en samen optrekken bij de aanpak van leegstand

13 april 2018 - In januari 2018 is het IPO gestart met de uitvoering van het kennisprogramma Leegstand. Dit programma richt zich op leegstand in de brede zin van het woord: bedrijventerreinen, kantoren, winkels, wonen, agrarisch en maatschappelijk vastgoed. Kennisdelen tussen de provincies en van elkaar leren staan hierin centraal. Bovendien kan het probleem alleen worden aangepakt door een goede samenwerking tussen lokale ondernemers, vastgoedeigenaren, gemeenten en de provincie.
Lees meer

Leegstand biedt ruimte: het programma SteenGoed Benutten

05 april 2018 - In veel Nederlandse steden en regio’s is leegstand een aanzienlijk probleem. Krimp in gebieden zoals de Achterhoek leidt tot een toename van leegstaande gebouwen en een afname van voorzieningen. En ook in grotere steden zoals Arnhem en Nijmegen vinden er ontwikkelingen plaats die gevolgen hebben voor de vastgoedsector.
Lees meer