De provincies en het IPO spelen een belangrijke rol in het versterken van deze organisatiegraad en de innovatiekracht in de regio’s, zowel voor innovatieve bedrijven als het bredere mkb. Hiervoor onderhouden zij contact met het Rijk over het missiegedreven innovatiebeleid en met de Europese Unie over beleidsontwikkelingen en Europese cohesiefondsen. Naar aanleiding van het regeerprogramma hebben provincies het IPO-position paper ‘Samen met provincies naar de top 5’ geschreven.
Provincies zetten zich op verschillende manieren in voor innovatie, door:
- de directe stimulering van innovatie in de regio, bijvoorbeeld via subsidies zoals het Missiegedreven Innovatiebeleid Topsectoren (MIT) en door het creëren van randvoorwaarden, zoals gedeelde voorzieningen voor innoverende mkb-bedrijven en starters (denk aan proeftuinen en startersfaciliteiten);
- het stimuleren van het vormen en versterken van innovatieve regionale ecosystemen via de ROM’s;
- een belangrijke rol te spelen bij de vormgeving van een stelsel voor mkb-dienstverlening.
De provincies hebben als doel dat het mkb-beleid op een vraaggestuurde manier wordt ontwikkeld. Daarom hebben zij, in lijn met de nationale Actieagenda, een provinciale Actieagenda mkb-dienstverlening opgesteld.Vraaggestuurde dienstverlening heeft als doel meer ondernemers te bereiken, actief te betrekken en aan te spreken. Om hen op deze manier te kunnen ondersteunen in het toekomstbestendig maken en houden van hun bedrijf. Binnen het provinciale mkb-beleid staat de aantoonbare maatschappelijke meerwaarde centraal, wat de effectiviteit vergroot.
Er zijn stevige verschillen tussen regio’s en dat betekent dat iedere provincie hier vanuit haar eigen beleid invulling aan geeft. Tegelijkertijd richten provincies zich op wat zij gemeenschappelijk hebben en wat hen bindt. Van daaruit zoeken ze naar manieren om elkaar te versterken.
De provincies werken mee aan de Actieagenda mkb-dienstverlening 2024-2026. Met deze agenda werkt het Ministerie van Economische Zaken aan een betere publieke dienstverlening voor het mkb, met meer vraagsturing en duidelijkheid over waar ondernemers terechtkunnen. Andere partijen die zich hebben verbonden aan de actieagenda zijn gemeenten, de Kamer van Koophandel (KVK), de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) en uiteraard het bedrijfsleven zelf.
Op regionaal niveau vindt structurele afstemming en samenwerking plaats tussen provincies en gemeenten bij het opzetten van nieuw beleid. Door krachten te bundelen en continu ervaringen uit te wisselen, versterken ze de effectiviteit. Dit moet er ook toe leiden dat provincies door het ministerie van Economische Zaken en andere departementen worden beschouwd als een belangrijke regionale partner binnen het mkb-dienstverleningsstelsel.