Adviseur Planning & Control

Heb jij een scherpe blik op cijfers, processen en samenwerking? Zorg jij samen met collega’s dat de organisatie financieel in control is? Dan zijn wij op zoek naar jou!

  • Den Haag
  • 32 - 36 uur
  • Schaal 11
  • 1 jaar
Solliciteer direct Stel een vraag over deze vacature

Dit zijn wij

Het Interprovinciaal Overleg (IPO) en BIJ12 vormen samen een koepelorganisatie: Vereniging IPO. Dit is de plek waar provincies samenwerken aan grote, landelijke thema’s. Denk aan natuur, faunabeheer, stikstof, landbouw, klimaat, bereikbaarheid en de energietransitie. Dat doen we met verstand van zaken, gevoel voor politiek en – jawel – liefde voor de inhoud.

Het team

Je komt terecht in het team Financiën, onderdeel van de afdeling Bedrijfsvoering. Vanuit onze locaties in Den Haag en Utrecht werk je samen met collega’s die zich bezighouden met planning & control, financieel advies en de financiële administratie. Samen zorgen jullie voor inzicht, grip en financiële rust in de organisatie.

Jouw impact als Adviseur Planning & Control

Als Adviseur Planning & Control bouw je mee aan het financiële fundament van onze organisatie. Samen met interne en externe stakeholders werk je aan het versterken en harmoniseren van onze financiële processen. Jij adviseert over financiële kaders, signaleert risico’s en stelt verbeteringen van de bedrijfsvoering voor. Daarbij houd je interne en externe ontwikkelingen goed in de gaten.

In jouw rol ben jij de vertaler van doorontwikkeling en wensen in de organisatie. Dit doe je door (management)rapportages op te stellen die niet alleen inhoudelijk kloppen tot in de puntjes, maar ook leesbaar en overtuigend zijn. Moet er een besluit worden genomen binnen de Planning & Control-cyclus? Je bent proactief en neemt het voortouw! Ook ontwikkel en implementeer je kostprijsmodellen in samenwerking met de provincies. Jij zorgt voor een eerlijke verdeling van kosten en bewaakt de verdeelsleutels. Met jouw scherpe blik op kostprijsmodellen weet je precies wie wat betaalt.

Hoe kan jouw werkdag eruitzien?

Het is dinsdag: vandaag ga je met de trein naar het kantoor in Utrecht. Aangekomen, begin je de dag met een kop koffie. Daarna log je in voor de dagstart met je team. Even bijpraten en de status van de harmonisatie bespreken. Je blijft nog even hangen met de Senior Adviseur Planning en Control. Je hebt vanmiddag een controlgesprek en wil nog één laatste check over de PDCA-cyclus. Nu ben je er helemaal klaar voor! Daarna werk je aan een verbetervoorstel voor het planning & control-proces. Jij ziet kansen om het proces te versnellen en beter aan te laten sluiten op de behoeften van de bedrijfsvoering, zodat collega’s er efficiënter mee kunnen werken.

Maar eerst is het tijd voor lunchpauze. Samen met collega’s ga je naar buiten om een broodje in het centrum te halen. Na het control gesprek heb je een overleg met een van de inkoopadviseurs. Jij ondersteunt deze afdeling bij het opstellen van hun bestedingsplan. Gisteren nam je het plan al door en keek je naar de kwaliteit van de financiële informatievoorziening. Vandaag geef je praktisch advies waar je collega’s écht mee verder kunnen.

Dit bieden wij

  • Een dienstverband voor 32 tot 36 uur per week (0,89 tot 1 fte) van één jaar met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren.
  • Een salaris van € 4.337,88 en maximaal € 6.122,12 bruto per maand (afhankelijk van ervaring, salarisschaal 11 cao IPO – CAO provincies) op basis van 36 uur per week.
  • Per 1 januari 2026 een loonsverhoging van 1,5%.
  • Naast je salaris een individueel keuzebudget (IKB) van 22,37%. Dit is inclusief o.a. 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd of worden gespaard. Je kunt het IKB inzetten voor verschillende doelen, bijvoorbeeld het aflossen van een studieschuld bij DUO tot maximaal € 1.250,- per kalenderjaar aflossen, dit gedurende maximaal 6 jaar.
  • Volledige eerste klas OV-vergoeding voor woon-werkverkeer.
  • Een moderne, open én flexibele werkomgeving op loopafstand van Utrecht Centraal Station en Den Haag Centraal Station.
  • Persoonlijk Ontwikkelbudget van € 6.000,- per 5 jaar.
  • Een ABP-pensioen.
  • Een eigen laptop en mobiele telefoon.

Dit breng je mee

Uiteraard ben jij de beste in plannen en organiseren. Je houdt van structuur, maar niet van starheid. Er is altijd ruimte voor slimme oplossingen. Jij denkt vooruit en signaleert ontwikkelingen die belangrijk zijn voor onze bedrijfsprocessen.

Verder beschik je over:

  • Een afgeronde hbo-opleiding in accountancy, bedrijfskunde of een vergelijkbare economische richting.
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in een soortgelijke functie.
  • Uitgebreide kennis en ervaring met planning & control processen.
  • Relevante ervaring binnen en/of met een politiek-bestuurlijke omgeving.
  • Aantoonbare ervaring met relevante bedrijfsprocessen.

Enthousiast?

Zin om impact te maken én af en toe te lachen tijdens je werk? Dan kijken we uit naar jouw reactie.

De vacature staat gepubliceerd zolang we nog op zoek zijn naar een nieuwe collega. Je cv en motivatie kun je sturen naar: vacature@bij12.nl onder vermelding van Adviseur Planning & Control.

Heb je nog vragen of wil je meer weten over de inhoud van de functie? Dan kun je bellen met Gerard Roodhorst, Adviseur Planning & Control, telefoonnummer 06 – 25237830.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld.

Toch niet de vacature voor jou?