Senior adviseur Public Affairs

Reageer voor: 14-12-2025

Volg je de politieke ontwikkelingen in Den Haag en Brussel op de voet? Snap je als geen ander hoe deze info om te zetten naar relevante lobbykansen. En is netwerken en samenwerken je tweede natuur? Plus wil je deze kennis inzetten voor de twaalf provincies? Dan is het Interprovinciaal Overleg (IPO) op zoek naar jou! 

  • Hybride
  • 32 - 36 uur
  • Schaal 13
Solliciteer direct Stel een vraag over deze vacature

Dit zijn wij

De twaalf provincies van Nederland hebben allemaal hun unieke geschiedenis, cultuur en kenmerken. Hoewel ze verschillend zijn, spelen alle twaalf een cruciale rol bij het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op regionaal niveau. Denk aan thema’s als wonen, energie, stikstof, bereikbaarheid, natuur en landbouw. Het Interprovinciaal Overleg (IPO) is de koepelorganisatie van de twaalf provincies. Als IPO werken we in het hart van de landelijke beleidsontwikkeling. Wij werken in alle relevante landelijke netwerken samen met Rijk, VNG en Unie van Waterschappen en andere partners. Daarbij brengen we in wat provincies nodig hebben en helpen we provincies bij het verder brengen van gemaakte afspraken. Binnen de Vereniging IPO werken het IPO Bureau, uitvoeringsorganisatie BIJ12 in Utrecht en het Huis van Nederlandse Provincies in Brussel samen.

Ons team

De afdeling Public Affairs & Communicatie werkt voor de Vereniging IPO. Het team bestaat uit lobbyisten, woordvoerders en communicatieadviseurs. Er wordt nauw samengewerkt met de collega- lobbyisten en communicatieprofessionals van de provincies, VNG, Unie van Waterschappen en departementen. Plus uiteraard de eigen beleidscollega’s, de collega’s van het Verenigingsbureau en de lobbyisten bij het Huis van de Nederlandse Provincies in Brussel.

Jouw impact als Senior adviseur Public Affairs

Als senior adviseur ben je verantwoordelijk voor het politiek strategisch positioneren van het IPO en de provincies in Den Haag. Je volgt de politieke ontwikkelingen in Den Haag op de voet en zorgt dat complexe provinciale belangen effectief worden geagendeerd en gerealiseerd. In deze rol ga je actief de samenwerking aan, verbind je verschillende partijen en smeed je coalities rond belangrijke provinciale thema’s. Je onderhoudt en breidt netwerken uit en sluit collega’s van IPO/BIJ12 zo effectief mogelijk aan op het politieke proces. Jij beseft als geen ander de meerwaarde en kracht van één afdeling Public Affairs & Communicatie!

Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit: 

  • Optreden als sparringpartner binnen de organisatie: signaleren, analyseren, prioriteren en duiden van politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en deze actief onder aandacht brengen.
  • Adviseren van het IPO-bestuur en het managementteam over kansrijke lobbytrajecten.
  • Onderhouden van intensief contact met provinciale lobbyisten, koepels, maatschappelijke organisaties en leden van de Eerste en Tweede Kamer.
  • Bedenken, coördineren en regisseren van de lobbyagenda, die je vervolgens samen met adviseur Public Affairs, trainee, provinciale lobbyisten en beleidscollega’s opstelt.
  • Vertalen van prioriteiten naar heldere lobbyboodschappen waarmee de positie en de belangen van de provincies duidelijk naar voren worden gebracht.
  • Zorgdragen voor de uitvoering van samenhangende, consistente en effectieve lobby- en communicatie-uitingen, in nauwe samenwerking met de woordvoerders en communicatieadviseurs binnen de afdeling.
  • Nauw samenwerken met provinciale lobbyisten, IPO/BIJ12-collega’s en Brusselse collega’s (HNP) en deze samenwerking actief bevorderen.
  • Begeleiden van collega’s binnen het Public Affairs-team.
  • Voorbereiden en verzorgen van presentaties over lobbyonderwerpen en de werking van het politieke proces.

Hoe kan jouw werkdag eruitzien?

Het is dinsdag. Je start met koffie in Nieuwspoort. Digitaal neem je met je collega’s van Communicatie & Public Affairs de actualiteiten door. Daarna schuif je aan bij het reguliere overleg met lobbycollega’s van de koepels. Samen met de trainee Public Affairs wandel je richting het IPO-kantoor verderop in de straat. Onderweg zie je een van de nieuwe Kamerleden. Je spreekt af binnenkort nader kennis te maken.

Tijd voor de lobbylunch met de provinciale lobbyisten. Jij zit voor. Terug op je werkplek spar je met een van de woordvoerders en collega’s van het Verenigingsbureau over de lopende acties rondom de formatie. Snel weer richting de Kamer, waar je net op tijd bent om te horen dat dankzij jouw lobby-inzet een amendement over het OV wordt aangenomen. Aan het einde van de dag sluit je aan bij een netwerkborrel.

Dit bieden wij jou

  • Een dienstverband voor 32 tot 36 uur per week (0,89 tot 1 fte) van één jaar met uitzicht op een vast dienstverband bij goed functioneren.
  • Een salaris van minimaal € 5.327,24 en maximaal € 7.535,44 bruto per maand (afhankelijk van ervaring, salarisschaal 13 IPO CAO provincies) op basis van 36 uur per week.
  • Per 1 januari 2026 een loonsverhoging van 1,5%.
  • Naast je salaris een individueel keuzebudget (IKB) van 22,37%. Dit is inclusief o.a. 8% vakantiegeld en 8,3% eindejaarsuitkering. Het IKB kan maandelijks worden uitgekeerd of worden gespaard. Je kunt het IKB inzetten voor verschillende doelen, bijvoorbeeld het aflossen van een studieschuld bij DUO tot maximaal € 1.250,- per kalenderjaar aflossen, dit gedurende maximaal 6 jaar.
  • Volledige eerste klas OV-vergoeding voor woon-werkverkeer.
  • Een moderne, open én flexibele werkomgeving op loopafstand van Den Haag Centraal Station of Utrecht Centraal Station.
  • Persoonlijk Ontwikkelbudget van € 6.000,- per 5 jaar.
  • Een ABP-pensioen.
  • Een eigen laptop en telefoonregeling.

Dit breng jij mee

Je gaat op een natuurlijke manier de samenwerking aan en zoekt actief de verbinding. Je hebt sterk politiek-bestuurlijk inzicht, een scherp analytisch vermogen en beweegt je overtuigend in een krachtenveld met tegengestelde belangen. Complexe informatie vertaal je moeiteloos naar heldere lobbyboodschappen, waarbij je tactvol, diplomatiek en hands-on te werk gaat.
Je durft door te pakken, hakt knopen door en doet dat met humor en relativeringsvermogen. Dankzij jouw deskundigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en sterke communicatieve vaardigheden adviseer je provincies overtuigend. Je neemt initiatief, denkt vooruit en weet anderen mee te nemen in de juiste richting.

Verder heb je: 

  • WO-werk- en denkniveau.
  • Minimaal 6 – 10 jaar aantoonbare werkervaring in public affairs en belangenbehartiging.
  • Ervaring met lobbyen in een politiek-bestuurlijke omgeving, zoals Eerste of Tweede Kamer of een politieke partij.
  • Kennis van de relatie tussen provinciale en Europese wet- en regelgeving.
  • Ervaring met regievoeren in complexe netwerken en opgaven, inclusief adviseren op directie- en bestuursniveau.
  • Ervaring met het opbouwen en onderhouden van bestuurlijke en maatschappelijke netwerken.
  • Ervaring met het begeleiden van collega-adviseurs.

Kom jij bij IPO?

Ben je enthousiast geworden en wil je het verschil maken voor de provincies? Stuur dan uiterlijk 14 december 2025 je motivatiebrief en cv naar vacatures@ipo.nl. Voor meer informatie over deze functie kun je contact opnemen met Paula van Dael (kwartiermaker Public Affairs & Communicatie) op telefoonnummer 06 – 534 08 203. Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Dan kun je contact opnemen met Makambe Jeltes (recruiter) via 06 – 113 64 274 of vacatures@ipo.nl.

Acquisitie wordt niet op prijs gesteld. 

Toch niet de vacature voor jou?