Toekomstige marktordening spoor

Gepubliceerd op: 01 juni 2026

Op 3 juni komt de Kamer samen tijdens het ‘commissiedebat spoor’ om te spreken over meerdere belangrijke vraagstukken. In ons position paper willen wij wijzen op de cruciale keuzes voor het Kabinet rondom de toekomstige marktordening op het spoor. Deze moeten vóór 2033 worden genomen en kennen een lang en complex voortraject. Dit traject is de afgelopen tijd nog complexer geworden nu de Europese Commissie een zaak is gestart rondom de huidige marktordening in Nederland. Het is dus van groot belang dat het gesprek over de toekomst van het Nederlands spoor vandaag al wordt gevoerd.

De regionale ov-autoriteiten van Nederland (zijnde de 12 provincies, de Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag) zijn blij dat Kabinet en Kamer aandacht besteden aan dit dossier. Het Nederlandse spoor is een intensief benut en goed werkend systeem dat de ruggengraat vormt van het openbaar vervoer. Het ondersteunt nationale en internationale verbindingen, én is cruciaal voor regionale en stedelijke bereikbaarheid.

Tegelijk vragen nieuwe Europese regels over open toegang en capaciteitsverdeling om duidelijke keuzes van het Kabinet over de toekomstige marktordening en sturing op het spoor. Deze keuzes zijn bepalend voor hoe publieke belangen in de praktijk worden geborgd. Het is dus belangrijk dat het gesprek hierover in nauwe samenwerking met het rijk, de provincies en de Vervoerregio’s wordt gevoerd.

Lees hier de inbreng

Gerelateerd nieuws